Hoe u uw SEO-strategie opstelt voor de internationale markten

Aangezien de wereld steeds meer online gaat, besluiten veel bedrijven hun producten en diensten in het buitenland te verkopen. Om er echter voor te zorgen dat uw bedrijf duidelijk zichtbaar is op de wereldmarkt, is het van cruciaal belang om een internationale SEO-strategie te hanteren die is afgestemd op het nieuwe land(en) waarin u geïnteresseerd bent.

Steeds meer bedrijven vinden in het buitenland nieuwe groeimogelijkheden en diversifiëren hun markt om hun omzet te verhogen. Hoewel de meeste Belgische bedrijven, in het bijzonder KMO's, besloten hebben om actief te blijven op de lokale markt, neemt het aantal bedrijven dat kiest voor export in alle sectoren toe.

Om een nieuwe markt(en) te testen voor ze er aanzienlijke financiële middelen investeren, maken veel bedrijven gebruik van digitale hulpmiddelen om het reële potentieel van hun buitenlandse activiteiten te evalueren; daarbij analyseren ze de vooruitzichten, de concurrentie, de behoeften en de smaak van de overzeese klanten. Deze analyses ondersteunen het bedrijf bij de ontwikkeling van een succesvolle SEO-strategie voor de online aanwezigheid in het buitenland. Dit is de eerste essentiële stap bij het betreden van de wereldmarkt: u moet aanwezig, zichtbaar en goed vindbaar zijn op zoekmachines, en dat vóór uw concurrenten.

Laten we eens kijken naar hoe u een internationale online SEO-strategie kunt gebruiken om nieuwe klanten in het buitenland te bereiken.


1- Bepaal de meest interessante landen voor uw bedrijf

Voor we het over SEO-strategie hebben, moet uw bedrijf eerst grondig analyseren op welke markt(en) het zich zal richten. In deze fase moet worden beslist op welke wereldmarkten u zich wilt richten, en welke markten reeds belangstelling hebben getoond voor uw producten en diensten. Dankzij analysetools zoals Google Analytics is het mogelijk om na te gaan waar de bezoekers van uw website vandaan komen. Op die manier kunt u buitenlandse markten identificeren waar u momenteel misschien geen reclame maakt voor uw bedrijf, maar waar wel veel wordt gezocht naar uw producten en diensten.


2- Online aanwezigheid, dankzij zoekmachines en uw website

Zodra u hebt gekozen op welk land u zich wilt richten, moet u uw website afstemmen op dat land. Op technisch vlak moet u beslissen welk type domein u wilt gebruiken, of u een specifiek adres voor dat land wilt hebben, of u het bestaande Belgische domein wilt gebruiken met een buitenlandse invulling. Voor de keuze van de domeinen en alles wat met technische SEO te maken heeft, is het cruciaal om een beroep te doen op professionals.

Vergeet ook niet om in de betreffende landen de meest gebruikte zoekmachines in het oog te houden: in China wordt Baidu bijvoorbeeld veel meer gebruikt dan Google; in Rusland is Yandex populair, en in de VS wordt Bing ook veel gebruikt. Bovendien variëren de algoritmen van de browsers en kunnen ze snel veranderen, dus is het belangrijk om de updates van deze zoekmachines op te volgen.


3- Analyse van de concurrentie

Voor een geslaagde verkoop in het buitenland is het van essentieel belang dat u zich onderscheidt van andere bedrijven en dat u de voordelen benadrukt die uw bedrijf heeft ten opzichte van de concurrentie. Het is dus raadzaam om de concurrenten, wat ze aanbieden, en wat hun marktaandeel in het buitenland is, te analyseren. Dit is de enige manier om een beeld te krijgen van de concurrerende markten in dat land en u te doen inzien wat de beste manieren zijn om uw bedrijf onder de aandacht te brengen.




4- Potentiële doelgroepen in het buitenland vaststellen en onderzoeken

Bij een internationaal SEO-project voor de internationale markt is de studie van de klanten van primordiaal belang. In deze fase moet het bedrijf de demografische, culturele en linguïstische eigenschappen van het doelpubliek bestuderen en op zoek gaan naar een segment waarin het zijn aanbod kan onderbrengen. Houd er wel rekening mee dat de onderzoeksgewoonten en -intenties in het buitenland totaal anders kunnen zijn dan die op de markt in eigen land.

Tegelijkertijd moet worden nagegaan welke trefwoorden potentiële klanten in het buitenland gebruiken om naar u of soortgelijke producten en diensten te zoeken: analyse van de trefwoorden en hun seizoensgebondenheid is van essentieel belang om de zoekopdrachten in het gekozen segment te begrijpen.

Dankzij deze twee analyses zullen geo-gelokaliseerde trefwoorden aan het licht komen, waarmee bedrijven bovenaan op de eerste pagina van elke zoekmachine kunnen verschijnen.


5- Meertalige SEO: hoe u efficiënt communiceert in verschillende landen

Als we het over internationale SEO voor het buitenland hebben, omvat dat ook meertalige SEO. Dat betekent dat u de communicatie optimaliseert aan de hand van de taal die u gebruikt op uw bedrijfswebsite en sociale netwerken.

Wanneer u eenmaal de doelmarkt begrijpt, zult u ook weten welke taal en terminologie het meest geschikt zijn om met die markt te communiceren. Het kan best zijn dat in twee landen dezelfde taal wordt gebruikt, maar dan met taalkundige verschillen. Hieronder een voorbeeld; in de veronderstelling dat wij een autofabrikant zijn die zowel Frankrijk als Québec wil aanboren:

VK → car, drive

Frankrijk → voiture, conduire

Québec → char, chauffer

In dit geval is een letterlijke vertaling van de site niet voldoende; u moet misschien de inhoud van de site lokaliseren om ze af te stemmen op het land waar u wilt verkopen.

Mintense is een performance marketingbureau dat in 12 jaar, door zijn ervaring en aanwezigheid in verschillende landen, veel bedrijven heeft mogen helpen om het buitenland te veroveren. Neem contact met ons op om te ontdekken hoe wij u kunnen helpen bij uw expansie in het buitenland.



Contacteer ons


Wij beantwoorden u zo snel mogelijk


Neem contact op voor een gesprek over uw doelstellingen, projecten en activiteiten.


Of bel ons op +33 (0)7 55 02 21 75

Mintense SAS
150 avenue de l'Espace bâtiment A2
59118 Wambrechies


Rijsel, Frankrijk


Ik verklaar dat ik het privacybeleid heb gelezen en akkoord ga met de verwerking van persoonsgegevens.